Vitaliteit, ook in het Corona tijdperk

Niets te doen hebben of drukker dan druk.

Er zijn mensen en bedrijven die in deze Coronaperiode echt de hele dag door aan het online vergaderen zijn. Zelf maak ik mee dat sommige klanten precies op de seconde nauwkeurig   bij de zoom of team meeting ‘binnen’ komen en van anderen krijg ik een bericht dat de meeting waar ze aan deelnemen wat langer doorloopt.

In deze blog geef ik tips hoe je alleen en samen om kunt gaan met een volledig volgeboekte agenda met aan elkaar geplakte online meetings. Hoe blijf ik scherp, vol energie en vitaal terwijl ik de hele dag achter dit scherm zit?

Corona, stress en verhalen.

 Laat je gedachten voor wat ze zijn, dan blijf jij wie je bent.’
Rupert Spira

Hoe reageer jij op Corona en ken je mensen om je heen die er totaal anders op reageren? Ik ontmoet mensen die er rustig en vitaal onder blijven en anderen reageren bijna panisch. Dit doet Corona niet, dat kan Corona niet doen. Los van de dramatische fysiologische impact die corona kan hebben, heeft het niet de mogelijkheid om iemand rustig te laten blijven en de ander in paniek te laten raken. Het zijn onze gedachten, waar we in geloven op dat moment, die de stress of de rust veroorzaken. “Wat gebeurt er als ik mijn baan verlies?”, “Zal ik mijn hypotheek nog kunnen betalen?” of, “Waar heb ik nu de tijd voor om te ontwikkelen?”, “Het is zoals het is en we maken er het beste van.”

In bovenstaande alinea zijn de woorden: ‘gedachten, waar we in geloven op dat moment’ cruciaal. Wij hebben gedachten en gevoelens, meer dan 30.000 per dag. Het is energie verpakt in woorden en gevoelens. Sommige gedachten leveren de mooiste ingevingen en oplossingen en andere leveren stress en paniek op. Maar alleen als je de gedachte gelooft en je ermee identificeert. Als je bewust bent van je gedachten en je realiseert dat je niet je gedachten bent maar dat je ze hebt en dat je niet het verhaal, de overtuigingen achter de gedachten niet bent en niet hoeft te geloven, kan er al een gevoel van vrijheid ontstaan. Zie je gedachten voor wat ze zijn en laat ze met rust.

Accepteren wat is

‘Je hebt pas controle, als je hem niet meer nodig hebt.’
Nettie van Maasakker

Een van de meest impactvolle zinnen in mijn leven was de zin dat je pas controle hebt als je hem niet meer nodig hebt. Wat de zin onder andere (voor mij) betekent is dat je volledig laat zijn wat er is, geen weerstand, niets willen vermijden of ontkennen. Er is wat er is en iedere weerstand houdt het in stand. Laat zijn wat er is, laat je gedachten en gevoelens wat ze zijn, kijk er naar, ervaar ze zonder ze aan te raken. Zie ze als vlinders. Kijk ernaar en onderzoek ze, maar raak ze niet aan.

De ene gedachte vanzelf over op een andere maar soms duurt dat, voor ons gevoel, veel te lang. Los van het gegeven dat we onze volgende gedachte niet kunnen weten, is het wel zo dat de situatie en onze state of mind, waar we ons op dat moment in bevinden, een trigger is voor bepaalde gedachten. Als je problemen hebt gaan al je gedachten daarover, ben je net verliefd, dan heb je veel gedachten over die nieuwe liefde.

De volgende tips zijn als het ware triggers die je in je dagelijkse routine kunt inbouwen, los van het omarmen van wat er is, om in je kracht te blijven en om je vitaal te blijven voelen.

Wat je ook doet, doe het met volle aandacht.

 Focus: Bewust waarnemen en handelen in harmonie met elkaar.
Peter Murphy

Het afgelopen half jaar waren de files bij de plaatselijke stortplaats nog vele malen langer dan voor het Coronatijdperk. Enerzijds gingen we thuis klussen, omdat het allang een keer gedaan had mogen worden en waar we nu de tijd voor hadden (namen). Anderzijds verzette het ook ons denken. In plaats van denken over de problemen roepen dit soort klussen andere gedachten en gevoelens op.

Je ervaart alleen stress als je denkt over het verleden of over de toekomst. Als je volledige aandacht geeft aan dat waar je mee bezig bent, ervaar je geen stress. Volledige aandacht geven aan wat je doet, betekent dat je bewust nu aanwezig bent. Met grote waarschijnlijkheid dat er gedachten tussendoor komen die je weghalen van wat je deed, zo werkt het nu eenmaal. Zodra je je daarvan bewust wordt ben je weer aanwezig, want bewust zijn kun je alleen Nu. Je hoeft niets extra’s te doen. Je gaat gewoon weer door met aandacht geven aan wat je deed.

Als je de waarde ziet in zelfs noodzakelijke rot klussen en je er vol aandacht en dus bewust aanwezig mee bezig gaat, ervaar je vitaliteit en voldoening.

 Structuur aanbrengen.

 ‘Net zoveel structuur als nodig en zo weinig als mogelijk.’

 Met regelmaat heb ik jonge ouders horen zeggen dat ze zo blij waren met de sluitingstijden van de crèche, omdat ze anders nog langer hadden doorgewerkt. Het gaf ze als het ware een ‘legale’ reden om naar huis te gaan. De sluitingstijden gaven structuur en het is nou eenmaal zo dat sommigen beter presteren en zich beter voelen bij een vaste structuur.

Als dat voor jou ook geldt, breng dan structuur aan in je dag. Organiseer je dag met activiteiten die je gezond en vitaal houden, die je leuk vindt, maar ook de k klussen en pas dan tip 3 toe.

 Contact met anderen

 ‘Ubuntu; Ik ben, omdat wij zijn.’
Afrikaans gezegde

 Velen voelen zich beperkt door alle maatregelen. We kunnen letterlijk minder bij anderen zijn, we kunnen ze niet aanraken, terwijl we dat allemaal nodig hebben. Na de eerste weerstand bij het online Zoomen en MS Team-en, hebben steeds meer mensen de ervaring dat er ook goede kanten aan zitten. Tuurlijk, het is anders, maar je kunt wel degelijk goed contact hebben met de ander aan de andere kant van het scherm. Je kunt elkaar nog steeds in de ogen kijken, soms zelfs beter en je kunt nog steeds zeggen wat je voor elkaar betekent.

Ik hoorde van een moeder wiens kinderen hun oma en opa niet mochten bezoeken, dat ze een online verbinding had weten te regelen, tijdens het eten. Zo hadden ze op een andere manier toch gezamenlijk gegeten en van elkaar genoten.

Misschien zit je dag in dag uit boven op elkaars lip en is er geen ruimte voor jezelf, letterlijk en figuurlijk. Ook dan is contact wezenlijk, alleen op een andere manier. Praat met elkaar hoe je elkaar kunt ontlasten en op welke manier je elkaar ook ruimte kunt geven. Hoe graag je ook bij elkaar en bij je kinderen bent, je hebt ook ruimte voor jezelf nodig. Het wil niet zeggen dat je niet van je partner of je kinderen houdt, als je ook tijd voor jezelf wilt hebben. Ook vanwege de ruimte die je elkaar geeft wil je bij elkaar zijn.

Vitaliteit en rust zit in ieder van ons en wordt niet bepaald worden door uiterlijke omstandigheden. Wil je meer weten of wil je een keer sparren, neem gerust contact met mij op.

Arno

Oktober ‘20

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.